ایران

داستانهای حماسی و غیر دینی ، مانند شاهنامه اثر فردوسی شاعر بزرگ در دست است . که این حماسه بنای با عظمتی است به یاد شاهنشاهی ساسانی بر پا گردیده است .

همچنین ویس ورامین که بر خلاف حماسه پیشین که قهرمانی استبه سبک عشقی که ماجراهای زوجی به نامهای ویس و رامین را حکایت می کن سرانجام باید گرشاسب نامه را ذکر کنیم ، منظومه ای حماسی که ماجراهای قهرمان باستانی اسطوره ای کرساسپه را نقل می کند .

 

کتاب تاریخی قرن یازدهم به نام فارسنامه نوشته ابن بلخی مدارک متعدد قدیمی و گرانبهای دربارهء قهرمانهای دوران اسطوره ای دارد .

 

آناهیتا تجسمی ازایزدبانورا روی سکه های پارت را در اختیار داریم . سنگهای قیمیتی عموماً مربوط به دوره هخامنشی یا لااقل در آغاز دوران اشکانی ، ایزدبانوی تاج بر سر یا زنی ایستاده را نشان می دهند که آن را آناهیتا تشخیص داده اند .

رسم گریه زاری نیز که زرتشتیها محکوم کرده بودند نزذ هخامنشیان معمول بود و همیشه در میان تشییع جنازه یادآوری می شود . چنین است که هرودت حکایت می کند که در مرگ کمبوجیه ، پارسه زاز زاز گریستند ، لباسهای خود را پاره کردند و آه و ناله سر دادند .

هنگامی که در سال 539 پیش از میلاد مسیح کورش کبیر بابل را فتح کرد به یهودیانی که به حال تبعید در این کشور بسر می بردند ، اجازه داد به اورشلیم و یهود بازگردند . در سرزمینی سرزمینی که سپس نام فلسطین می گرفت و به ساتراب نشین ابرنههرا ماوراء فرات تعلق داشت .

از سنگ نبشته خشایاز اول در تخت جمشید بر می آید ،

تو که زمانی دیرتر خواهی بود ، اگر این طور بیندیشی :  من می خواهم در مدت زندگیم خوشبخت و تا هنگام مرگ درستکار باشم ، بنابر قانونی که اهورامزدا وضع کرده است ، رفتار می کنی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد