کوروش کبیر

به نام خدا



فصل جوانی و برومندی و عشق کوروش کبیر

قیام کوروش کبیر پادشاه چهار گوشه زمین






 کوروش به فکر همراه کردن بزرگان پارس افتاد ، پس نامه ای نوشت و تمامی روسای بزرگان پارس را به جلسه ای دعوت کرد و در آن جا کوروش  نامه ی جعلی را گشود و مفاد آن را خواند  و به آنها اعلام کرد که اژدهاک او را عنوان حاکم بر آنها گماشته است . بعد از آن امر کرد که هر یک داسی تهیه  کنند . پارسی ها با سلاحی که کوروش گفته بود ، حاضر شدند در پارس ناحیه ی بود سرتا سر آن را خار پوشانده بود  . به امر کوروش در یک روز ، این  ناحیه ی وسیع ، عاری از خار و همئار شد . بعد از اتمام این کار ، کوروش گفت  استراحت کنند و فردا نزد او بیایند  ، فردای آن روز که پارسی ها به دربار کوروش وارد شدند ، خود را در میان ضیلفتی باشکوه دیدند  با شادی و رضایت تمام پایان یافت . در انتهای مجلس کوروش  ره به جمعیت کرد و خطاب به آنان گفت :

بین دیروز و امروز کدام را می پسندید ؟

پارسی ها جواب دادند

بین این دو روز اختلاف زیادی هست زیرا روز گذشته جز رنج  و سختی چیزی نبود ، در حالی که امروز با انواع لذایذ پذیرایی شدیم .

کوروش که منتظر همین جواب بود ، به آنها گفت :

روز گذشته  نمایانگر زندگی در بیابان بود و امروز نمایانگر زندگی در شهر است ، اگر خواهان زندگی همانند امروز هستید به سخنان من گوش دهید  تا نه تنها این نعمت ها را داشته باشید ، که بسیاری چیزهایدیگر را نیز به دست آورید ، اما اگر خواهان آن نیستید ، انتظاری جز رنج و سختی نظیر آنچه دیروز با آن روبرو بودید از من نداشته باشید ، پس به فرمان من باشید تا مردانی آزاد شوید . من تصور می کنم که زنده ماندن من خواست خدا بوده تا بتوانم رهبری پارس ها را به  عهده بگیرم و آنها را از سلطه ی مادها نجات دهم ، مادهایی که نه در جنگ و نه در هیچ جای دیگر بر پارس ها هیچ برتری ندارند . پس لازم است هر چه زودتر ، ماموریت خود را انجام داده علیه  اژدهاک قیام کنیم .

این خطابه پارس های  ناراضی از فرمانروایی ماد را به وجد آورد ، آنها فرمانروایی لایق یافته بودند که می توانستند  با کمک او آزادی خود را بدست آورند ، پارس ها وفاواداری خود را به کوروش اعلام کردند .

نظرات 1 + ارسال نظر
ماه پیشانو چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 07:37 ب.ظ

مرسی فیروز جان ..........آپم بیا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد